
 1

Senate Democratic Policy Committee Hearing 
 

“An Oversight Hearing on Waste, Fraud and Abuse 
in U.S. Government Contracting in Iraq” 

 
Don North 

Former CPA Contractor 
 

February 14, 2005 
 
 
“Iraq: Project Frustration: One Newsman’s Take on How Things Went Wrong,” 
Television Week, January 22, 2004 
 
In the chill January days when Pentagon officials were mapping the blueprint for a new 
Iraq, a paper was circulated here in Washington proposing a free, impartial and 
independent Iraqi Media Network. The paper stated, “Whilst democracy requires a free 
press, at the same time it requires one that is accountable to the society and the 
individuals within it, which it serves.” 
 
It was a good plan. It would model IMN as a public broadcast network similar to PBS or 
the BBC, two of the most respected broadcasters in the world. So I joined a small group 
of American and Iraqi expatriate journalists who signed on to bring honest and 
professional radio and TV to Iraq after the fall of Baghdad. The Iraq Media Network 
went on the air with radio April 10 and television May 13. It was greeted with great 
anticipation by Iraqis, who expected that after 35 years of Saddam Hussein’s self-serving 
propaganda, a new free and democratic media would be created that would make the new 
governing elements transparent and accountable and generate credible debate on the 
reconstruction of Iraq.  
 
Iraqis were already grumbling that they were not safe in the streets, that it took three 
hours waiting in line to buy a tank of gas and that electricity had not been effectively 
restored. Even so, there were high hopes that American know-how would at least deliver 
what Americans do best-innovative, interesting television entertainment and reasonably 
honest news.  
 
Now seven months later, like so many of the goals and hopes for the new Iraq, a credible 
media has not been realized. The failure to establish television “accountable to the 
society” is strongly felt. Instead, IMN has become an irrelevant mouthpiece for Coalition 
Provisional Authority propaganda, managed news and mediocre programs. 
 
I have trained journalists after the fall of tyrannies in Bosnia, Romania and Afghanistan. I 
don’t blame the Iraqi journalists for the failure of IMN. They daily ignore serious threats 
branding them “American collaborators” and work for insufficient salaries.  
 
Although unschooled in the basic principles of democratic journalism, once they realized 



 2

it was OK to responsibly confront authority, they caught on fast. It was in this geographic 
region that the first written words were recorded 5,000 years ago and where the first laws, 
the Code of Hammurabi, were enacted. This highly literate society hungers for intelligent 
communication and a responsible media. There is a saying in the Middle East that Cairo 
writes, Beirut publishes and Baghdad reads. 
 
Few people take pride in a free press more than Americans. Since the fall of Baghdad, 
more than 207 new publications have sprung up along with IMN and a handful of radio 
stations. It was a complicated media world I joined in Iraq. Most publications are 
sponsored by political or religious interest groups with rigid agendas. Some Iraqi editors 
even embraced the advice of a Chicago Tribune editor during the Civil War; “If no news, 
send rumors.” Some 5,000 employees of the old Ministry of Information were sent 
packing after the war. Many were trained propagandists for Saddam. They simply went 
home and continued writing lies and disinformation. 
 
Obviously, journalism training was urgently needed. A brutal form of training was 
delivered by the U.S. Army and CPA officials when they found stories offensive. They 
visited the offices of offending newspapers and often left them padlocked and in ruins. 
No mediation, no appeal. If the Washington Post reported terrorist threats or bin Laden 
statements in Baghdad today, it would probably be closed down.  
 
My Iraq journalist friends tell me that CPA’s “Code of Conduct,” which bans 
“intemperate speech that could incite violence,” is “selective democracy,” similar in spirit 
if not in effect to censorship by Saddam Hussein. Iraqi journalists also tell me they 
suspect it was at the urging of CPA that the Iraqi Governing Council banned Al-Jazeera 
and Al Arabiya satellite news from its news conferences for two weeks last October, 
which only served to further diminish credibility for the council, already regarded with 
suspicion by many Iraqis. Since then, Al Arabiya’s office in Baghdad has been closed by 
the CPA and the Governing Council. 
 
What should be America’s greatest exports to the world — our Bill of Rights and the 
First Amendment — could have been effectively transplanted here and encouraged to 
grow as one of the foundations of a just society. It didn’t happen. 
 
The original plan for IMN appears to have been jettisoned by officials at CPA who were 
more interested in managing news for both Iraqis and Americans. The United States has a 
responsibility to effectively explain its positions and policies to Iraqis, to Americans and 
to the world, but not at the price of making IMN into another Voice of America. Through 
a combination of incompetence and indifference, CPA has destroyed the fragile 
credibility of IMN. Once diminished, credibility is hard to restore. The reasons are many:  
 
— A revolving door of officials with no credible television or journalism experience 
dictated plans and policy to IMN. 
 
— A surprising lack of operating capital, in spite of IMN’s being the most expensive 
U.S. government media project in history at an estimated $4 million a month, forced IMN 



 3

to run on a shoestring and look like it. There were no funds for basic equipment such as 
camera batteries, tripods or editing equipment. A $500 request for a satellite dish to 
downlink the Reuters news feed was refused. A $200 request for printing my training 
manual in Arabic for reporters was turned down. 
 
— Lack of planning for program production or acquisition resulted in illegal airing of 
copyrighted European and Hollywood film tapes confiscated from the mansion of 
Saddam's son Uday.  
 
— IMN staff were ordered to cover endless daily CPA news conferences, interviews and 
photo opportunities, leaving little time and few facilities to cover genuine news stories 
initiated by IMN reporters on the street. 
 
— The right of “collective bargaining,” another American concept, was trashed by CPA 
management when IMN staff twice went on strike for higher wages. IMN staff were told 
in effect, “Our way or the highway.” CPA based staff salaries on the old Ministry of 
Information pay scale, which paid a reporter the equivalent of 120 U.S. dollars a month. 
Some staff members have already quit to join agencies that pay market rates.  
 
— The first news director, Ahmad Al Rikaby, a sort of Arabic Tom Brokaw, was a 
respected and credible Iraqi expatriate journalist, well known as the voice of Radio Free 
Iraq. Al Rikaby had resisted CPA dictates demanding managed news. When he fired staff 
troublemakers or Baathists, CPA rehired them and insisted only it could hire or fire IMN 
staff. Al Rikaby's authority was so compromised he resigned. 
 
— IMN was envisioned to help Iraqis talk to each other. It was to be a national media 
voice that would give them a sense of nationhood and identity. It was to be a chance for 
communicating among the regions, political factions and religions of Iraq. It was to be an 
answering voice to those who would keep enmity alive by exploiting the differences and 
continuing to fragment the society Saddam built. It was to have established credible news 
and public affairs programs in regional stations that could be rebroadcast on the network, 
allowing Kurd, Shia and Sunni to hear each other’s points of view. This would have at 
least helped bandage old wounds. It would have encouraged discussion and debate for the 
direction of a new Iraq. Although CPA improved transmitter and broadcast facilities 
throughout Iraq, it failed miserably to persuade staff in many regional stations to 
cooperate with IMN. The 101st Airborne, using contingency funds, has largely sponsored 
the broadcast station in Mosul, Iraq, which has resisted being folded into the IMN family 
and accepting the base salaries being paid in Baghdad. 
 
— Incredibly, the vital training of IMN reporters was turned over to Dubai satellite 
stations Al Arabiya and Al-Jazeera, which often produce slanted, biased and anti-
American news. 
 
— Instead of creating and encouraging local TV productions, CPA bought old programs 
from Middle East Broadcasting and Lebanese Broadcasting. 
 



 4

— CPA didn’t allow its journalists to edit, analyze or otherwise “filter” its news 
conferences, interviews and photo ops. Public diplomacy is one thing, but CPA has 
ignored our own democratic ideals in its role as the overseer of IMN. Destroying the 
credibility of IMN has left CPA without an effective communications conduit to the Iraqi 
people. A recent State Department poll revealed that little more than one out of every 10 
Iraqis watches IMN. Two out of three said they watch Al-Jazeera or Al Arabiya on 
satellite. If Ambassador Paul Bremer wants his views heard by the Iraqi people, he should 
buy time on Al Jazeera. 
 
— The British government program “Toward Freedom” was scheduled daily in spite of 
strong objections of the IMN staff. This hour-long program, directly financed by No. 10 
Downing Street, is aired without attribution. Iraqis conditioned by 35 years of Saddam’s 
State Television recognize propaganda when they see it.  
 
Instead of effectively controlling the problems, CPA in November changed IMN’s name 
to Iraqia Network and hired the J. Walter Thompson company to mount a publicity 
campaign to convince Iraqis that IMN or Iraqia was credible. 
 
The stakes are high and getting higher every day. President George W. Bush has spoken 
of “engaging in the battle of ideas in the Arab world.” But in Iraq we have already lost 
the first round by failing to establish credible media, let alone influencing the rest of the 
Arab world.  
 
In 1968 on the wall of the U.S. Embassy lobby in Saigon, I noticed a framed quotation 
from “Seven Pillars of Wisdom,” by T.E. Lawrence: “It is better that they do it 
imperfectly than that you do it perfectly. For it is their war and their country and your 
time here is limited.” 
 
It seemed like a good idea to Lawrence in 1917, and it seemed like an even better idea to 
me in Vietnam in 1968. So 35 years later I gave that same quote to both Jay Garner and 
Paul Bremer, our proconsuls in Baghdad, and respectfully suggested they keep it in mind. 
There is no evidence that either of them ever did.  
 
Forget the colonial attitude of “Lawrence of Arabia” and his heirs that the locals would 
only do it “imperfectly.” Iraqis are in fact much better suited to repairing 1950s 
technology in electric power stations and collecting street intelligence to combat 
terrorism, and yes, Iraqis are entirely capable of reporting and producing television news 
and entertainment for their fellow Iraqis. It is time to show Iraqis the respect due by 
letting them do it themselves. It is time to help them to select their own path to a 
democratic new Iraq. As John Milton urged in 1644 before the British Parliament, “Let 
truth and falsehood grapple. Who ever knew truth put to the worse, in a free and open 
encounter?” 


